نمایش نوار کناری

مهارت های نرم ویژه معماران (قسمت دوم)

5. مهارت مدیریت استرس (Stress management)

درباره مدیریت استرس  می‌توان این چنین گفت: مجموعه‌ای از متدها و برنامه‌هایی که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با استرس‌های خود مقابله کنند.  منظور از مدیریت ، آنالیز عوامل استرس زا و کاهش  تاثیرات ناشی از ان است از طرفی استرس علاوه بر جنبه منفی، جنبه های مثبتی هم برای انسان داشته زیرا از ابتدای خلقت آدمی، اضطراب  بوده که باعث حفظ انسان و مقابله با خطر و هوشیاری او بوده است. کلی مک گونیگال  Kelly McGonigal در کتاب” روی خوش استرس ” به بررسی فواید و جنبه‌های مثبت استرس می‌پردازد.اما اضطراب بیش از حد در  در زندگی روزمره و در هنگام انجام کارهایی که باید انجام گیرند، باعث عدم تمرکز و کند شدن آن فرایند یا برخی اوقات انجام غلط آن کار میشود. پس برای آن باید مهارت مدیریت استرس ر ا تقویت نماییم تا بتوانیم کارها را با خطای کمتر و راندمان بیشتر طبق فرایند درستی انجام دهیم.

راه های تقویت مدیریت استرس

  • انجام دادن کارها بدون عجله
  • مقابله با افکار غیر منطقی
  • یاداشت کردن کارهای روزانه و انجام آن به ترتیب
  • به دل طبیعت سفر کردن
  • مدیتیشن
  • تنظیم درست محیط فیزیکی شامل رنگ، نور و صدا
  • داشتن خواب کافی

6. مهارت مدیریت زمان (Time management)

این مهارت به انجام درست کارها در زمان دقیق و مناسب می پردازد. این بدان معنی است که افزایش اثر بخشی، بهره وری و کارایی فرد را به بالاترین سطح خود میرساند.

راه های تقویت مدیریت زمان

  • مسدود کردن زمان یعنی بلوک‌های مشخصی از زمان را فقط برای انجام یک کار در نظر بگیریم.
  • قانون پارتو یا 20/80 : این قانون که توسط ویلفرد پارتو اقتصاددان ایتالیایی مطرح شده است، می‌گوید که در هرکاری 80 درصد نتیجه تنها از 20 درصد از تلاش در انجام آن به دست می آید. یعنی نیازی نیست که همه‌ یک کار را انجام دهید، زیرا تنها با 20 درصد از انجام آن کار می‌توانید شاهد 80 درصد نتیجه‌ آن باشید. به این ترتیب می‌توانید باقیمانده‌ زمان و انرژیتان را صرف کاری دیگر کنید.
  • رعایت سیستم “D 4 “در مدیریت زمان :

         باید همین حالا انجام دهید(Do it now)

         باید به تعویق بیاندازید (Defer it)

         باید واگذار کنید (Delegate it)

         فهرست نویسی  (To Do List )

  • یاداوری با کاغذ یادآور

7. مهارت روحیه کار تیمی (Team working)

اگر به ساختار طبیعت توجه کنیم میبینیم که عناصر مختلفی وجود دارند که در ترکیب با یکدیگر، ماده ی جدیدی را به وجود میاورند. اما این نکته را نباید نادیده گرفت که آیا هر دو عنصری میتوانند در کنار یکدیگر ماده درستی را تولید کنند؟ به عنوان مثال آب از دوعنصر آب و هیدوژن ساخته شده است که در نهایت آب را به ما داده است ولی اگر به جای اکسیژن از نیتروژن استفاده میشد ماده مورد نظر را شکل نمیداد. این مثال به مفهوم عدم کارایی نیتروژن نیست اما در تیم آب جایگاه درستی ندارد. به همین ترتیب افرادی که در یک پروژه مشغول به کار هستند نیز  عناصر مهمی از آن پروژه هستند که در کنار یکدیگر بهترین عملکرد رو به وجود می آورند.

راه های تقویت مهارت روحیه کار تیمی

  • شناخت درست از همه اعضای تیم
  • مشخص کردن و شفاف سازی وظایف همه اعضای تیم
  • به کارگیری نقاط قوت افراد
  • تبدیل مشارکت به یک عادت
  • انجام کار تیمی در خارج از محیط کار
  • مشخص کردن زمانبندی
  • بررسی ارزیابی عملکرد در قالب همکاری تیمی
  • وقت گذراندن با اعضای تیم

8. مهارت سخنرانی در جمع (Public speaking)

مهارت سخنرانی در جمع مهارتی است که میتواند اکتسابی نیز باشد. برخی افراد این مهارت را در درون خود دارند که با تمرین و تکرار به بهتر شدن آن کمک میکنند و در مقابل افرادی هستند که دچار دستپاچگی و استرس و تغییر صدا در هنگام صحبت در جمع می شوند، اما داشتنن این مهارت میتواند کمک بسیار زیادی به فرد بکند که بتواند نظرات خود را  کامل و شفاف بیان کند و همچنین کارهای انجام شده را به کارفرمایان ارائه دهد.

راه های تقویت مهارت سخنرانی در جمع

  • تمرین برای از بین بردن اضطراب
  • تمرین جلوی آینه برای خود
  • تمرین جلوی فرد نزدیک به خود مثل خانواده یا دوست نزدیک
  • برنامه ریزی محتوای صحبت های خود، قبل از شروع
  • آگاهی از زبان بدن خود و تسط روی آن
  • باور داشتن توانایی های خود
  • استفاده از ابزار مناسب مثل پاور پونت
  • تعامل داشتن با مخاطب خود
  • کمک گرفتن از دیگران برای بازخورد

نوشتن دیدگاه