نمایش نوار کناری

مهارت های نرم ویژه معماران (قسمت اول)

مهارت‌های نرم، توانمندی های غیر فنی هستند که نحوه کار و تعامل فرد با دیگران را توصیف می‌کند.این نوع مهارت ها را لزوما نمیتوان در یک دوره آموزشی یاد گرفت. معمولا کسب اینگونه شایستگی ها در یک بازه زمانی نسبتا طولانی مدت و با توجه به سایر ویژگی های فرهنگی ، جامعه شناختی ، فیزیکی و… قابل دستیابی است این ویژگی های فردی به نوعی معرف شخصیت حرفه ای ، منعکس کننده سبک ارتباطی، اخلاق و سبک کاری افراد به شمار میروند.

چرا مهارت های نرم برای یک معمار مهم هستند؟

بدون مهارت های بین فردی لازم، معمار در جذب افراد مناسب، درک دیدگاه های آنها و سپس ایجاد چارچوبی که به طور هدفمند توسط سازمان استفاده می شود، موفق نخواهد بود.

۱. جزئی نگری (Attention to Detail)

 یعنی توانمندی تمرکز روی جزئیات فعالیتهای روزانه و توانایی سازماندهی  امور مربوط به یک کار یا پروژه بطوریکه به کمترین خطا انجام شود. مثلاً یک معمار بصورت همزمان هم می تواند خظاهای ترسیمی و هم فنی را در یک فایل اتوکد یا یک نقشه پرینت شده در مدت زمان کوتاهی شناسایی و مشخص کند.

"جزیی نگری یعنی توانایی سازمان‌دهی یک پروژه یا فعالیت به‌صورت منظم و هوشمند"

این مهارت می تواند افراد را به متخصصان و یا حتی کارشناسانی دقیق تر و قابل اعتماد تر بدل کند بطوریکه قبل از صرف هرگونه زمان و هزینه قابل توجه خطاها کشف و اصلاح می شوند.اما حتماً دقت داشته باشیم که لزوماً شناخت این مهارت نمی تواند مجوزی برای درج آن در رزومه ما باشد، ما باید نسبت به مهارتهای نرم خود اگاه باشیم و اینکار بدون ارزیابی اصولی و  دقیق امکان پذیر نیست. ما سعی کرده ایم راهکارهایی برای تقویت مهارت توجه به جزییات ارائه دهیم تا با انجام این موارد به فرد هوشمندتری تبدیل شوید.

راهکار تقویت مهارت جزیی نگری

  • در انجام فعالیتها نظم داشته باشید.
  • زمانتان را برنامه ریزی و مدیریت کنید.
  • با یادداشت یا ضبط صدا، موارد مهم را مرور کنید.
  • قبل از ارائه، فعالیتها و فایلهای خود را کنترل کنید.
  • لیست کارهای در دست انجام داشته باشید.
  • عوامل حواس‌پرتی مانند نوتیفیکیشن ها را محدود کنید.
  • استراحت کافی و مستمر داشته باشید.
  • تمرکز خود را تقویت کنید.
  • در زمان حال زندگی کنید و حین کار خیالبافی نکنید.
  • تنوع طلبی را محدود کنید و فعالیتهای تکراری را مدیریت کنید.
  • کیفیت انجام کار را در اولویت قرار دهید.
  • سیستمی برای ارائه پاداش شخصی داشته باشید
  • در نشست ها و جلسات کاری، منفعل نباشید.

۲. مهارت تفکر انتقادی (Critical thinking)

تفکر خود انتقادی برای یک معمار فقط برای تشخیص موارد درست و غلط مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه این نوع تفکر برای اقدام های بعدی که قرار است توسط فرد انجام شود نیز مهم است. برای درک آینده می بایست در زمان حال تجدید نظر  کرد. این نوع تفکر در موارد متنوعی مانند اقتصاد و سیاست و جامعه شناسی نیز قابل استفاده است و همین باعث کمک به تقویت جنبه های دیگری از ذهن یک معمار  میشود. تفکر خود انتقادی اساس نقد و نظر دهی استادانی چون لوکوربوزیه، لودویگ میس فن در روهه و لویی کان نیز هست و جزء مهمی از مهارت های معماری محسوب میشود.

راهکار تقویت مهارت تفکر انتقادی

  • سوال پرسیدن در خصوص تفکر انتقادی
  • درک روند ذهنی خود
  • شنونده فعال بودن
  • ارزیابی شواهد موجود
  • خودآگاه بودن
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • تجدید نظر در خصوص باورهای قدیمی
  • نگاه به موضوع از زوایای گوناگون
  • برعکس فکر کردن
  • نقض فرضیه های خود

۳. مهارت انجام چند کار هم زمان (Multi tasking)

هنگامی که از این کلمه برای توصیف عملکرد انسان‌ها استفاده می‌شود، توانایی انجام هم‌زمان دو یا چند فعالیت مختلف را بیان می‌کند. اکثر مردم این کار را بدون اینکه متوجه شوند، انجام می‌دهند؛ برای مثال، ارسال پیامک در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید یا گوش‌دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان هنگام کار، همه نمونه‌های بارزی از چندکاره‌بودن یا عملکرد چند‌وظیفه‌ای هستند .اما اینکه آیا این موضوع ۱۰۰درصد یک مهارت مثبت است یا نه جای بحث دارد. این مهارت در عین حال میتواند درصدی خطا را در کاری که مشغول آن هستیم را شامل شود ولی با تقویت این مهارت میتوان از آن به نحو درست و کاربردی استفاده کرد.

راههای تقویت مهارت انجام چند کار هم زمان

  • درست کردن لیستی برای انجام کارها
  • در نظر گرفتن اولویت ها
  • تمرکز روی وظایف مشابه
  • دوری از عواملی که باعث پرت شدن حواس میشوند
  • تبدیل کردن مهارت به عادت
  • برنامه ریزی کردن کارها ، قبل از انجام

۴. مهارت قدرت حل مسئله (Problem solving)

مهارت قدرت حل مسئله، مهارتی است که میتواند در زمان برخورد با چالش به کمک ما بیاید. این مهارت میتواند وجه تمایز بین کارکنان در یک مجموعه باشد و  فردی که دارای چنین مهارتی است میتواند به رشد و توسعه سازمان بسیار کمک دهنده باشد. رویارویی با ابهامات و مسائل کاری در طی روز نیازمند بررسی اطلاعات و فایل هایی است که توسط دیگران تولید شده و ممکن است به اندازه کافی گویا و کامل نباشد. حال آنکه یک ذهن پویا با قدرت حل مسئله مناسب میتواند با پردازش و سازماندهی درست اطلاعات ابهامات را رفع کند و در کوتاهترین زمان ممکن بهینه ترین نتیجه را ارائه کند.

راه های تقویت مهارت حل مسئله

  • تمرکز روی راه حل و نه مشکل
  • ساده سازی کارها برای تقویت مهارت های حل مسئله
  • پاسخ به ” ۵ چرا ” برای تعریف واضح مشکل و پیدا کردن ریشه آن 
  • چرابه موقع خونه نمیرسم؟ چون دیر از محل کار حرکت میکنم
  • چرا دیر از محل کار حرکت میکنم؟ چون کارهای آن روزم تموم نشده
  • چرا کارای اون روزم تموم نشد؟ چون صبح دیر اومدم
  • چرا صبح دیر اومدم؟ چون دیر بیدار شدم
  • چرا دیر بیدار شدم؟ چون خوابم هنوز کامل نشده بود

با این سوالات ریشه مشکل دیر به خونه نرسیدن رو متوجه شدیم که شب ها زودتر بخوابیم که به موقع بیدار بشیم.

  • تهیه لیستی از همه راه حل های ممکن
  • فکر کردن به جنبه های دیگر موضوع برای ساده سازی در پیدا کردن جواب
  • استفاده از زبان و عبارات درست در ذهن: به این معنی که از جملات مثبت استفاده کنیم و نه منفی. مثلا بگوییم امیدوارم این کار رو تا اخر امروز تموم کنم. به جای گفتن : فکر نمیکنم بتونم این کار رو  امروز تموم کنم.

نوشتن دیدگاه