نمایش نوار کناری

چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

رزومه در حقیقت نوعی معرفی‌نامه است که می‌تواند بصورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی در قالب فایلهای doc ، PDF از سوی کارجو به کارفرما ارائه گردد. در برخی کشور های اروپایی و آسیایی به رزومه عنوان سی‌وی CV که مخففی از عبارت Curriculum Vitae است نیز اطلاق می‌گردد.
کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوری با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود کارجویان را از روی تجربیات و توانایی‌هایشان گروه بندی یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می‌دهد که با رتبه بندی رزومه‌های وارده، افراد مورد نیاز خود را که دارای انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و در نهایت بهترین‌ها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می‌شود تا معیارهای سنجشی آنها بشکل مؤثرتری انجام پذیرفته و از پرداختن به تماس‌ها و مصاحبه‌های غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد.
اگر بعنوان کارجو به‌دنبال کار هستید هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی برای عرضه و تبلیغ توانایی و مهارت‌های شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. بیاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی‌شناسد. پس نحوه طراحی آن بگونه ای که معرف قابلیت‌ها و شایستگی‌های شما باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بیاد داشته باشید که همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدی و مؤثری در ادامه و بقاء رابطه ایفا می‌نماید و رزومه شما اولین برخورد شما (هر چند غیر حضوری) با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا تعبیر وی از قابلیت‌های شما خواهد بود. لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله‌بندی شما در ذهن کارفرما می‌تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد. رزومه شما باید شما را فردی مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد.
ساختار استاندارد رزومه :
هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می‌بایست در قسمت‌های مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می‌شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آن‌را با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می‌شود تا چشم خواننده به‌ سهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه در ۷ بند می‌پردازیم که ۳ قسمت اول در این بخش و ۴ قسمت بعدی در بخش بعد معرفی می‌‎شوند.

۱-اطلاعات شخصی
این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می‌باشد. نام باید بصورت کامل (نام و نام خانوادگی) بوده و با سایزی بزرگتر (Bold) درج شود. سال تولد صرفاً جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروری است. توصیه می شود به‌دلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا کنید.

۲-علایق حرفه ای
این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه ای کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاری داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می‌گیرد. درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزی در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه‌هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازی به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه ای بین علائق شما و کاری که برایش درخواست می‌دهید برقرار باشد در غیراین‌ صورت شاید کارفرما چنین فکر کند که شما درک درستی از نیاز وی و یا وظایف سمت مربوطه نداشته‌اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه‌تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می‌بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثری از شخصیت مصمم و با‌ انگیزه شما در ذهن وی ایجاد خواهد نمود.

۳-مدارک و سوابق تحصیلی
ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می‌باشد و وجود آن ضروری است. لیستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را به‌ ترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. برای هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمایید. در زیر هر کدام از این موارد می‌توانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان‌نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می‌شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آن‌ها با کار مطمئن شوید. توصیه می‌شود در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

۴-سوابق حرفه ای
این قسمت یکی از مهمترین و ضروری ترین بخش های رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه ای برای بسیاری از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاری و سمتهای خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد:

  • سمت و عنوان شغلی
  • نام شرکت، موسسه یا محل کار
  • مدت زمان فعالیت
  • مسئولیت‌های سمت و کارهای مهم انجام شده

۵-تجربیات و دوره های تخصصی
درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست برای یک کار تخصصی هستید، می‌توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه‌های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید.

۶-مهارت‌ها
توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه‌ای، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارت‌هایتان اختصاص دهید. این مهارت‌ها می‌توانند هم شامل مهارت‌های فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم‌افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارت‌های فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم پذیری، میزان آشنایی با زبان‌های خارجی و نظایر آن.هنگام ذکر مهارت‌ها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمایید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید .

۷-حضور در کنفرانس‌ها
اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانس‌های علمی و تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لیستی از این فعالیت‌ها تهیه کرده و آن‌ها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمایید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمایید.

نوشتن دیدگاه