نمایش نوار کناری

مهندسی عمران

به عنوان مهندس عمران، شما به طراحی و مدیریت انواع پروژه های ساختمانی از تعمیر پل گرفته تا ساخت یک استادیوم ورزشی جدید می پردازید. برای مهندسی عمران باید در ریاضیات و مهارت های فناوری اطلاعات عالی باشید. همچنین باید بتوانید به خوبی طرح ها و ایده های خود را برای دیگران بیان کرده و در نتیجه باید مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی داشته باشید. برای دست یابی به شغل مهندسی عمران باید مدارک معتبر دانشگاهی کسب نمایید.
طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت
به عبارت دیگر یک مهندس عمران به دنبال این است که بتواند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان‌سازی، راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، سازه‌ها و بناهای آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و غیره مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرد.
مهندسی عمران پلی میان دانش و سازندگی
مهندسی عمران از جمله مشاغلی است که هدف آن کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد مانند سد، فرودگاه، جاده، راه آهن، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای  برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.
شرایط زمانی و مکانی شغل مهندسی عمران
به طور معمول مهندس عمران به صورت تمام وقت کار می کند. در صورت بروز مشکل یا وجود ضرب الاجل برای اتمام بعضی از پروژه ها، لازم است در خارج از ساعات معمول نیز کار کند. زمان کاری مهندس عمران معمولا بین دفتر کار و محل پروژه تقسیم می شود. کار در محل پروژه با شرایط آب و هوایی مختلف و معمولا با سفرهای کاری همراه است.
در ادامه با وظایف مهندس عمران، مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس عمران، تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی عمران، فرصت شغلی و بازار کار مهندسی عمران، درآمد و حقوق مهندس عمران و مشاهیر این حوزه آشنا می شوید. زمینه های تخصصی مهندسی عمران شامل موارد زیر است:

  1. سازه – سدها، ساختمان ها، سکوهای دریایی و خطوط لوله
  2. حمل و نقل – جاده ها، راه آهن، کانال ها و فرودگاه ها
  3. محیط زیست – شبکه های تامین آب، سیستم های آبرسانی زیر زمینی و ساخت موانع سیل
  4. دریایی – بنادر و سیستم های دفاعی دریایی
  5. ژئوتکنیک – استخراج از معدن، عملیات خاکی و ساخت پایه

شرح وظایف مهندس عمران
وظایف مشترک در همه زمینه های تخصصی ذکر شده عبارتند از:

  1. بحث و گفتگو درباره تجهیزات لازم با مشتری، کارفرما یا همکاران
  2. تحلیل داده های ارسالی توسط ناظران، نقشه کشی و آزمایش مواد و مصالح با استفاده از نرم افزار مدلسازی کامپیوتری
  3. آزمایش خاک برای تعیین کیفیت و قدرت پایه سازه
  4. تهیه نقشه ها با کمک نرم افزار طراحی کامپیوتری
  5. قضاوت در خصوص امکانپذیری پروژه ها با ارزیابی مواد، هزینه‌ها، زمان و نیروی کار موجود
  6. ارزیابی ریسک ها و اثرات محیطی پروژه‌ها
  7. تهیه پیشنهاد برای مناقصه ها، گزارش به مشتریان، مراکز دولتی و سازمان‌های برنامه ریز
  8. مدیریت، هدایت و نظارت بر پیشرفت هر مرحله از تولید
  9. اطمینان از مجهز بودن بخش‌های مختلف به تجهیزات ایمنی و سلامت و رعایت شدن قوانین و زمانبندی‌ها

مهندس عمران با چه کسانی همکاری می‌کند؟
مهندسین عمران معمولا در کنار متخصصانی مانند معماران، مهندسین نقشه کشی، مهندسان مکانیک، مهندسان برق ناظران و پیمانکاران ساختمان کار می کند. همچنین یک مهندس عمران در محل کار با تکنسین های عمران که رابط بین کارگر و مهندسین می باشند، سر و کار دارند و در برخی از پروژه‌ها به صورت مستقیم با‌ کارگران ساختمانی کار می کنند و مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر اجرای کار آنها را بر عهده دارند.

نوشتن دیدگاه