نمایش نوار کناری

رونق طرح اقدام ملی در بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تعداد واحدهای طرح اقدام ملی مسکن مربوط به شرکت بازآفرینی را از ۱۰۰ هزار به ۱۳۰ هزار افزایش داده‌ایم گفت: تسهیلات ساخت از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که قابلیت انتقال به خریداران را دارد. سید محمد پژمان اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در حوزه بازآفریبنی در سه بخش انجام می‌شود. اولین مدل پرداخت ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات یارانه‌ای است که سامانه از اردیبهشت فعال شده و هم‌اکنون در جریان است. این تعداد همگی به بانک معرفی شده‌اند و به تدریج تکمیل مدارک انجام می‌شود.

وی افزود: بخش دوم در مورد تولید مسکن اضافه بر این تعداد است که اراضی را از سازمان ملی زمین و مسکن گرفته‌ایم و برای جابه‌جایی بعضی از ساکنین سکونتگاه‌های بازآفرینی استفاده می‌کنیم که در چند نقطه کشور جریان دارد و کارهای اولیه انجام شده است. حدود ۲۵۰۰ واحد از این تعداد انعقاد قرارداد شده، بعضی در مرحله فراخوان است. تعدادی در مراحل دریافت سند یا آماده‌سازی زمین است و بعضی نیز در مرحله احداث قرار دارد. احتمالا ۶۰۰۰ واحد از این جنس تولید کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نوع سوم به اراضی سرمایه‌ای شرکت بازآفرینی مربوط می‌شود گفت: مقداری زمین داشتیم که به عنوان اراضی سرمایه‌ای شرکت به طرح اقدام ملی اختصاص دادیم. در این مدل استعداد تولید حدود ۲۵ هزار واحد را داریم که عمده آن برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران به فراخوان گذاشته شده و انشاءالله با استقبال آنها طرح را شروع می‌کنیم.

پژمان تصریح کرد: با این حساب از کل برنامه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تقریبا ۱۳۰ هزار واحد مربوط به ما می‌شود. ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات یارانه‌ای و ۳۰ هزار فقره تولید مسکن خواهد بود.

پرداخت وام ساخت با نرخ سود ۹ درصد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نرخ تسهیلاتی که در بافت فرسوده پرداخت می‌کنیم ۹ درصد برای دوره مشارکت مدنی ساخت است. البته نرخ سود برای دوره ساخت ۹ درصد است ولی اگر خواستند فروش اقساطی کنند بانک از منابع خودش اختصاص می‌دهد که نرخ آن ۱۸ درصد خواهد بود.

وی در توضیح این فرآیند اظهار کرد: فردی که می‌خواهد در کلانشهرها اقدام به تولید مسکن در مناطق هدف بازآفرینی کند می‌تواند ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرد. ۵۰ میلیون تومان از این مبلغ با منابع دولت و منابع بانک خواهد بود که با نرخ سود ۹ درصد ارایه می‌شود. ۵۰ میلیون تومان دیگر صرفا از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شود. اگر این ۱۰۰ میلیون تومان تلفیق شود نرخ سود آن حدود ۱۳.۵ درصد خواهد بود و تا زمان مشارکت اینطور است. به محضی که به فروش اقساطی می‌رسد کل مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد ارایه می‌شود.

وام خانه اولی‌ها قابلیت انتقال به سازندگان در بافت فرسوده را پیدا کرد

پژمان درباره سود تسهیلات خرید مسکن در محلات هدف بازآفرینی از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: کسانی که در صندوق مسکن یکم، پس‌انداز می‌کنند می‌توانند وام خرید با نرخ سود ۶ درصد دریافت کنند. در جدیدترین تصمیم، آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی به بانک مسکن اعلام کردند این نرخ را به خرید مسکن محدود نکنید. اگر کسانی خواستند پروژه‌هایی را در محلات هدف بازآفرینی تعریف و اجرا کنند و متقاضی آن، افرادی باشند که در صندوق یکم ثبت نام کرده‌اند بانک، آنها را به جای این‌که تسهیلات را به خرید اختصاص دهد به نیابت از آنها به سازنده بدهد تا تولیدکنندگان، واحدها را همراه با تسهیلات ۶ درصد به متقاضیان واگذار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که افزایش سقف تسهیلات ساخت از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان کمک خوبی است که منجر به رونق ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد می‌شود گفت: عمده این تسهیلات بر اساس وسع و توان متقاضیان، فروش اقساطی می‌شود. این رقم در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان با نرخ یارانه‌ای و مابقی که از محل منابع بانکی است با نرخ ۱۸ درصد است. در سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان یارانه‌ای و مابقی ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. اگر فرد امکان پرداخت داشته باشد کل مبلغ را فروش اقساطی می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری اخبار ساختمان

نوشتن دیدگاه